donderdag 27 november 2008

Uitgeschreven tekst van de komende presentatie:

Food 4 Kids


Ons concept : kinderen op een originele manier laten omgaan met eten.


De voornaamste doelen die we willen bereiken met dit concept zijn:

- Creativiteit opwekken bij de kinderen
- Ze nieuwe smaken laten ontdekken
- Kook- en eetgedrag bijsturen: op een gezonde manier snoepen
- Sociaal/cultureel stimuleren: bijleren op vlak van koken
- …

Onze inspiratie werd grotendeels gehaald van klas 4B van centrumschool Harelbeke. Zij kozen voor het concept; hun droommachines waren o.a. pizzamachines, snoepmachines, enz. Al deze ideeën wilden wij in één concept gieten.

Onze belangrijkste eisen zijn:

- Leerrijk
- Aantrekkelijk(visueel, vormgefelijk,…)
- Gemakkelijk
- Realiseerbaar
- Duurzaam
- Veilig(niet te klein, geen scherpe randen,…)
- …

Ons concept hebben we vooral en verband gebracht met een zeer originele manier van koken: moleculair koken. Smaken passen vooral samen als eveneens de ‘moleculen bij elkaar passen’.
De zogenaamde techniek die hier men voor gebruikt heet ‘foodpairing’.
Foodpairing is letterlijk ‘het combineren van verschillende ingrediënten’. Door verschillende ingrediënten samen te smijten die moleculair gezien ook bij elkaar passen, kun je heel vreemde maar lekkere gerechten bekomen.



De concepten

Na veel denkwerk kwamen we tot de volgende concepten:



1. Fruitpairing – Gezelschapsspel

Dit spel draait vooral rond fruit en chocolade. De kinderen krijgen vragen en opdrachtjes, en moeten gebruik maken van ‘foodpairing’.


Het hoofddoel van dit spel is:

- Kinderen aanzetten tot gezond snoepen
- Experimenteren
- Bijleren
- Smaakpapillen stimuleren
- En vooral samen fun hebben!

Inhoud van de speldoos:

- 1 dobbelsteen
- 1 spelbord tot 6 spelers
- Vragen en opdrachtkaarten
- 30 gekleurde blokjes / 6 themas
- 1 Foodpair legende
- 6 pionen

De spelregels luiden als volgt:

Elke speler kiest een pion en zet ze op de startplaats. De volgorde waarin de spelers beginnen wordt bepaald door de dobbelsteen: wie het hoogst aantal ogen gooit, mag beginnen. De spelers verplaatsen zich over het bord door met de dobbelsteen te gooien. Men mag zich alleen verplaatsen via de aangekruiste vakjes. De speler kiest een vakje en krijgt vervolgens een opdracht of vraag. Als de deze vraag of opdracht is opgelost verdiend de speler een ‘stukje taart’(net zoals het spel trivial pursuit). De spelers mogen zich niet over een andere pion verplaatsen. De spelers moeten uiteindelijk 1 volle taart verzameld hebben. De speler die daarna als eerste terug in de startpositie geraken, is gewonnen.



2. KidZ FoodBook

Een recepten boek voor kinderen waarin ze hun eigen creaties kunnen neerschrijven.


Hoofddoel

- persoonlijke recepten creëren via foodpairing.
- Bijleren en experimenteren zodat ze nieuwe smaken ontdekken.

Inhoud

- Een houten cover met ringen en stempels die in de vorm van de ingrediënten. Via visualisatie
kunnen ze makkelijk en snel hun recepten lezen.
- Een stempel houder. De stempels hangen vast aan de houder met een magneet.
- Een legende waarin foodpairing word uitgelegd
- Enkele voorbeeld recepten om de kinderen op weg te helpen.
- Lege recepten blaadjes die ze zelf kunnen aanvullen.


De legende word met afbeeldingen uitgelegd.
Naargelang de afstand tussen de ingrediënten en het hoofd ingrediënt worden ze groter of kleiner afgebeeld.
Bijvoorbeeld de ingrediënten die het dichts bij het hoofd ingrediënt liggen worden groter afgebeeld.
Dit is gemakklijker voor de kinderen om te begrijpen.

Geen opmerkingen: